Biblioteca - Ver ficha   Más información sobre esta sección

Lehen Mundu Gerra "Eskualduna" astekarian

Libro: Euskara. Online Fondo de biblioteca
Autor(es)
Bidegain, Eneko
Título
Lehen Mundu Gerra "Eskualduna" astekarian / Eneko Bidegain ; [agurra, Andres Urrutia ; hitzaurrea, Xarles Videgain].
Publicación
Baiona: Euskaltzaindia, 2013
Colección
Iker (Euskaltzaindia) ; 30
Materias
Bertsolaritza
Contenido
Testu osoa
Otros autores
Euskaltzaindia ; Urrutia, Andres ; Videgain, Xarles
Descripción física
617 or. ; 23 cm
Tipología
Libro
Eduki mota
Tesis
Depósito Legal
SS 1426-2013
ISBN / ISSN
978-84-95438-94-2
Notas
Bibliografía: 591-617 or.
AGURRA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
HITZAURREA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
ESKERRAK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
AURKIBIDEA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
TAULEN ETA GRAFIKOEN AURKIBIDEA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
SARRERA NAGUSIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
1. Orain artekoa,. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2. Hipotesia eta ikerketa galderak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
3. Metodologia aplikatuan erabilitako iturriak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
4. Metodologia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
LEHEN ZATIA: SORRERATIK GERLA HANDIRA. . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
I. ‘Eskualduna’, aldaketen garaian sortua. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
A. Aldaketak, prentsaren munduan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
1. Aukera berriak, bide berriak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
2. Kazetaritza eredu berezia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
3. Politika eta polemikatik informaziora. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
B. Giro politiko beroaren erdian. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
1. Zurien eta gorrien gatazka bizia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
2. Hauteskunde giroan sortua . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
3. L’Action Française eta La Croix-ren eragina . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
C. Hedapen handia Ipar Euskal Herrian. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
1. Irakurketa datu orokorrak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
2. Hirian irakurle gutxi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
3. Barnealdean nagusi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
II. Gerla Handia, iturburuak eta ondorioak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
A. Nazionalismoen iratzartzea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
1. 1870eko gerlaren ondorioak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
2. Frantses nazioaren eraikuntza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
3. Estatuen arteko lehiak eta tentsioak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
B. Gerlaren pizgarriak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
1. Aliantzen katea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
2. Sarajevoko atentatua eta haren ondorioak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
3. Eta gerla lehertu zen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
4. Euskaldunak gerlan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
C. Gerlaren bilakaera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
1. Mugimendu gerla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
2. Posizio gerla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
3. Azken fasea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
III. Gerlaren ondorioak ‘Eskualduna’-n. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
A. Ondorio materialak eta politikoak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
1. Murrizketak eta aldaketak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
2. Eskualduna-ko erredaktoreak gerlan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
3. Gerla garaiko editorialgileak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
4. Eduki politikoen berdintzea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
B. Informazio murritza eta zentsura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
1. Kazetarien trabak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
2. Zentsuraren antolaketa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
3. Zentsuraren onartzea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
C. Sinesgarritasunaren eztabaida . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
1. Propaganda eta honen eragina. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
2. Jakin-mina eta Eskualduna-ren aukera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
BIGARREN ZATIA: GERLARI BURUZKO JARRERA. . . . . . . . . . . . . . . . 231
I. Irakurketa politikoa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
A. Gerla fasez fase. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
1. Arrazoien interpretazioa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
2. Gerla laburretik luzera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
3. Bakeari buruzko eztabaida. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
4. Garaipenera bidean. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
B. Estrategiari begira. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
1. Gerla tekniken irakurketa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
2. Itsasoko borrokaren garrantzia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
3. Baliabide ekonomikoen azterketa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
C. Etsaigoa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
1. Alemanen deskribapenak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
2. Abere izaera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
3. Etsaia hiltzeko gogoa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
II. Gertakarien kontakizuna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
A. Armak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
1. Babesteko neurriak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
2. Erasorako armak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
B. Guduen aipamenak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311
1. Borroken xehetasunak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
2. Aitzinatzeak azpimarratzen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324
3. Gibelatzeak erlatibizatzen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
C. Kalte material eta humanoak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
1. Giza kalteak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
2. Ondorio materialak eta sozialak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
III. Gerlako tokietako bizipenak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358
A. Lubakiak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
1. Tokien deskribapena. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
2. Lanak eta guduak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365
3. Baldintza gogorrak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372
B. Gibel lerroak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382
1. Gibel lerroen egitura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382
2. Gibel lerroko lanak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384
3. Atsedena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387
C. Kontrastea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
1. Gibel lerroen eta lehen lerroen arteko aldea. . . . . . . . . . . . . . . . . . 392
2. Sura ez joan nahi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
HIRUGARREN ZATIA: NORTASUN HIRUKOITZA. . . . . . . . . . . . . . . . 405
I. Euskal herria lumaren puntan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
A. Herrimina. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
1. Euskal Herria eta etxea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
2. Euskaldunak elkarrekin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419
3. Euskal Herriko ohiturak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423
B. Euskal Herriarekiko lotura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427
1. Euskal erreferentziak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428
2. Euskaltzaletasun kulturala. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 434
II. Euskaldun on, soldadu on . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 443
A. Euskal Herria Frantziaren parte. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 443
1. Frantziarekiko identifikazioa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444
2. Frantzia goraipatzen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 451
B. Euskaldunen jarrera baikorra. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457
1. Kemena. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457
2. Ahulguneei buru egin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 467
3. Gerlaren kontrakoen kontra. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 475
C. Engaiamendu abertzaletik gizakoiera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 484
1. Engaiamendutik ohiturara. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 484
2. Giza faktoreak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 490
III. Nortasun giristinoa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 499
A. Soldaduak fededun onak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 499
1. Fedea indartzen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 499
2. Fedearen hitzorduak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 505
B. Jainkoa Frantziaren alde. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
1. Apezen sakrifizioa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 512
2. Jainkoa Frantziarekin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 518
3. Garaipena Jainkoari zor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 524
C. Frantziako barne eztabaidaren erdian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 528
1. Estatua-Eliza gatazkaren ziliportak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 528
2. Batasun eskaera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 533
3. Frantzia giristino. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 537ONDORIOAK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 545
Laburpen orokorra. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 548
Ondorio nagusiak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 554
1. Lehen ikerketa galdera: gerlan inplikatzeko arrazoiak. . . . . . . . . . . 555
2. Bigarren ikerketa galdera: gerlan inplikatzeko modua. . . . . . . . . . . 557
3. Hirugarren ikerketa galdera: inplikazioaren motibazioa. . . . . . . . . 559
4. Ildo editorial orokorrari buruzko ondorioak. . . . . . . . . . . . . . . . . . 560
Sintesia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 563
Zeharkako ondorioak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 570
1. Oxobi gerlan izan zen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 571
2. Jean Saint-Pierre, Zerbitzari eta Jean Etxepare gerlan. . . . . . . . . . . 572
3. Eskualduna-ko erredakzio taldea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 573
4. Eskualduna-ren irakurleen mapa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 574
5. Eskualduna eta zentsura taldea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 575
Ikerketa lerroetarako perspektibak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 575
INDIZEA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 579
BIBLIOGRAFIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 589