Biblioteca - Ver ficha Más información sobre esta sección
Doinuen hitzak, hitzen doinuak : euskal abestien prosodia aztertzeko proposamena

- Autor(es)
- DeCastro-Arrazola, Varun
- Título
- Doinuen hitzak, hitzen doinuak : euskal abestien prosodia aztertzeko proposamena / Varun deCastro-Arrazola
- Publicación
- 2011
- Contenido
-
Testu osoa
- Otros autores
- Eresbil, Musikaren Euskal Artxiboa ; Kulturaren Aldeko Euskal Fundazioa
- Descripción física
- 92 or.
- Tipología
- Documento
- Notas
- Juan Zelaia Letamendi Musika Beka, 2009-2010.
Bibliografia: 41-44 or.
Eguneroko bizitzan hitz egiterakoan hitzak erabiltzen ditugu, baita abesterakoan ere. Ohiko ikuspegiaren arabera, gure burmuinak ariketa kognitibo ezberdina burutzen du kasu bakoitzean. Hala, hitz egiterakoan, hizkuntzak ezarritako arauak jarraitzen ditugu; abesterakoan, ordea, musika-sistemak ezarritakoak ez ezik, hizkuntzarenak ere hartzen ditugu aintzat nolabait (bestela ulertezinak suertatuko litzaizkiguke abestien hitzak). Ikerlan honetan arau multzo jakin batetaz aritu da: arau prosodikoez; hau da, hizkuntza baten hitzak (eta euren silabak) zein doinurekin, zein ozentasunekin edota zein iraupenekin ebakitzen diren zehazten duten arauetaz.
Azken urteotan, geroz eta ikerketa gehiago burutu dira mintzatutako euskalki bakoitzean arau horiek zeintzuk diren jakiteko. Hala ere, euskarazko abestien arau prosodikoez ezer gutxi idatzi da. Gainera, gaia aipatu den kasu gehienetan honako ustea ageri da: mintzatutako euskara antolatzen duten arau prosodikoak ez direla abestietan inolaz ere azaltzen. Horrelako baieztapena egin aurretik euskara abestuaren nahiz mintzatuaren antolaketa prosodikoa (eta akustikoa oro har) sakon ezagutu behar denez, bide horri ekin nahi izan zaio.
Azken urteotan, geroz eta ikerketa gehiago burutu dira mintzatutako euskalki bakoitzean arau horiek zeintzuk diren jakiteko. Hala ere, euskarazko abestien arau prosodikoez ezer gutxi idatzi da. Gainera, gaia aipatu den kasu gehienetan honako ustea ageri da: mintzatutako euskara antolatzen duten arau prosodikoak ez direla abestietan inolaz ere azaltzen. Horrelako baieztapena egin aurretik euskara abestuaren nahiz mintzatuaren antolaketa prosodikoa (eta akustikoa oro har) sakon ezagutu behar denez, bide horri ekin nahi izan zaio.
Esker onak ...5
1. Aztergaia, euskal abestien prosodia ...7
1.1. Testuingurua, hitza eta gizakion ahotsak ...7
1.2. Arazoa, abestiak ...8
1.3. Helburua, abestien prosodiaren deskribapena ...11
2. Azterbidea, metodologia proposamena 15
2.1. Lagin multzoaren eraketa ...15
2.1.1. Prosodia eredua ...15
2.1.2. Parte hartzaileak ...17
2.1.3. Hitzen ezagutza ...18
2.1.4. Alde teknikoak ...18
2.1.5. Lortutako multzoa ...18
2.2. Laginen azterketa ...19
2.2.1. Hitzen transkribapena ...19
2.2.2. Talde prosodikoen zatiketa ...20
2.2.3. Silaben zatiketa ...21
2.2.4. Ezaugarri akustikoen erauzketa ...22
2.2.5. Nabarmentasun metrikoaren zehaztea ...27
3. Emaitzak ...31
4. Etorkizunerako lana eta erabilgarritasuna 33
4.1. Abestiak aztergai gisa: hizkuntzalaritza eta musikalaritza ...33
4.1.1. Lagin multzoa ...33
4.1.2. Deskribapen fonologikoa ...34
4.1.3. Analisi zehatzak ...36
4.2. Abestiak tresna gisa: didaktika eta terapia ...37
4.3. Abestiak helburu gisa: sorkuntza ...37
Laginen iturriak ...39
Bibliografia ...41
A. Hiztegia ...45
B. Azterbidea eta PRAAT programa ...47
B.1. PRAAT programaren instalazioa ...48
B.2. Silaben zatiketa ...48
B.3. Ezaugarrien erauzketa ...52
C. Laginen xehetasunak ...55
1. Aztergaia, euskal abestien prosodia ...7
1.1. Testuingurua, hitza eta gizakion ahotsak ...7
1.2. Arazoa, abestiak ...8
1.3. Helburua, abestien prosodiaren deskribapena ...11
2. Azterbidea, metodologia proposamena 15
2.1. Lagin multzoaren eraketa ...15
2.1.1. Prosodia eredua ...15
2.1.2. Parte hartzaileak ...17
2.1.3. Hitzen ezagutza ...18
2.1.4. Alde teknikoak ...18
2.1.5. Lortutako multzoa ...18
2.2. Laginen azterketa ...19
2.2.1. Hitzen transkribapena ...19
2.2.2. Talde prosodikoen zatiketa ...20
2.2.3. Silaben zatiketa ...21
2.2.4. Ezaugarri akustikoen erauzketa ...22
2.2.5. Nabarmentasun metrikoaren zehaztea ...27
3. Emaitzak ...31
4. Etorkizunerako lana eta erabilgarritasuna 33
4.1. Abestiak aztergai gisa: hizkuntzalaritza eta musikalaritza ...33
4.1.1. Lagin multzoa ...33
4.1.2. Deskribapen fonologikoa ...34
4.1.3. Analisi zehatzak ...36
4.2. Abestiak tresna gisa: didaktika eta terapia ...37
4.3. Abestiak helburu gisa: sorkuntza ...37
Laginen iturriak ...39
Bibliografia ...41
A. Hiztegia ...45
B. Azterbidea eta PRAAT programa ...47
B.1. PRAAT programaren instalazioa ...48
B.2. Silaben zatiketa ...48
B.3. Ezaugarrien erauzketa ...52
C. Laginen xehetasunak ...55