Liburutegia - Fitxa ikusi   Atal honi buruz gehiago jakiteko

Gozamena da emakumeak jendaurrean ez jarduteko gakoetako bat : bertsolarien jarioa aztertzeko ahalegin bat

Artikulua: Euskara. Online
Egilea(k)
Martin, Jon
Izenburua
Gozamena da emakumeak jendaurrean ez jarduteko gakoetako bat : bertsolarien jarioa aztertzeko ahalegin bat / Jon Martin Etxebeste
Non
Forum de sostenibilidad : FS: revista de la Cátedra Unesco sobre Desarrollo Sostenible de la UPV/EHU, 8, 2017-2018, 133-142
Gaiak
Bertsolaritza
Edukia
Testu osoa
Informazio formatua
Artikulua
Eduki mota
Jardunaldiak, biltzarrak
ISBN / ISSN
1887-9810
Oharrak
"Hezkuntza, Garapen Iraunkorrerako Helburuen oinarria", 2017ko irailaren 5etik 7ra bitartean, Bizkaia Aretoan, Bilbon egin ziren jardunaldietako komunikazioa.
Bibliografia: 141 or.
[EU] Gizonek eta emakumeek gozamen maila ezberdinak lortzen dituzte jende aurreko jardunean. Ondorio honetara iristeko, plazaz plaza bat-batean bertsotan diharduten 100 bertsolariri galdetegi bat (FSS2) betearazi zaie eta ikerketa kuantitatiboa egin da plazaz plaza kantuan dihardutenean duten flow egoera aztertzeko. Datuek diote generoen arteko ezberdintasun nabarmenak daudela gozamenari, feedbackari eta kontrol sentipenari dagokionean. Ezberdintasun hauek jendartearen presioak eragiten ditu, arazo kulturala da, ez biologikoa; eta berdintasuna lortzeko oztopo handia da, emakumeen ahalduntzea zailtzen baitu.
Flowa edo jarioa egoera psikologiko bat da eta Mihaly Csikszentimihalyik (1988) deskribatu zuen. Egoera honetara iristen dena kontzentratuta dago, ekintzan guztiz murgildua, askotan denboraren nozioa galtzeraino. Energia asko erabili arren, gozamen handia jasotzen du bueltan jario egoeran dagoenak. Egoera hau askotan aztertu izan da kirolarien artean, baina kultur sorkuntzan ere aplikatu daiteke.
Ikerketaren emaitzek bistaratu dute bertso-eskoletan egin beharreko lana dagoela desoreka hori berdintzeko. Mutil baino neska gehiago dabiltza bertso-eskolatan, baina 18 urtetik aurrera kopuruak irauli egiten dira; beraz, bertsoaren irakaskuntzan adinako lana egin beharko da bertsoaren gozamena eragiteko estrategiatan eta pertsonen ahalduntzean.

[ES] El placer experimentado frente al público es diferente entre mujeres y hombres según un estudio realizado entre improvisador@s. Para llegar a esta conclusión se han analizado los datos de un cuestionario que mide el estado de flow (FSS2)que ha sido rellenado por bersolaris. Los resultados concluyen que existen diferencias significativas en las dimensiones de placer, feedback y sensación de control. Estas diferencias son sociales, y el problema es cultural, no biológico; y constituye un problema para el empoderamiento de las mujeres en el plano cultural.
El flow o el fluir es un estado psicológico descrito por Mihaly Csikszentimihaly (1988). La persona inmersa en este estado está plenamente concentrada, y pierde hasta la noción del tiempo. Inmersa en este estado, la persona puede utilizar mucha energía pero recibe a cambio un gran placer intrínseco. El flow ha sido analizado entre deportistas, pero también puede ser aplicado en la creación artística.
Hay más niñas que niños inscritas en los talleres de bersolarismo hasta los 18 años, pero a partir de esa edad son más los hombres que continúan cantando bertsos y las mujeres tienden a dejarlo. Los resultados muestran que no basta con enseñar a improvisar. Hay que realizar un gran trabajo en los talleres para re-equilibrar el placer experimentado y diseñar estrategias para empoderar a las personas que en ellos participan.

[EN] Men and women achieve different levels of enjoyment when performing in front of an audience. In order to reach this conclusion, a questionnaire (FSS2) was administered to 100 improvised Basque verse singers who perform in town squares, and a quantitative study was conducted to analyse flow among public performers in this genre. The results indicate significant gender differences in relation to enjoyment, feedback and feelings of control. These differences are due to pressure from the audience, indicating that they are cultural, not biological, in origin. They are also a major obstacle to achieving equality, since they hinder women’s empowerment.
Flow is a psychological situation first described by Mihaly Csikszentmihályi (1988). People who achieve flow enter a state of total concentration and become completely absorbed in the activity at hand, sometimes even losing all sense of time. Even though a great deal of energy is expended, a state of flow is extremely rewarding for the person who achieves it. This subject has often been studied among sportsmen and women, but can equally be applied to cultural creativity.
The results indicate that much work has yet to be done in improvised verse singing schools to redress the detected imbalance. More girls than boys attend improvised verse singing schools, but after the age of 18 this proportion is reversed. Therefore, improvised verse teaching should focus equally on strategies designed to foster enjoyment and on those aimed at promoting personal empowerment.

Datu-base honetan eskainitako informazioari buruz jakiteko, kontsultatu lege oharra