Library - View details   To know more about this section

Piarres Larzabalen antzerkigintza, euskal identitatearen paradigmak

Article: Basque. Online
Author(s)
Etxeberria, Ixabel
Title
Piarres Larzabalen antzerkigintza, euskal identitatearen paradigmak / Ixabel Etxeberria.
In
Euskera : Euskaltzaindiaren lan eta agiriak, 60, 2, 2015, 565-584
Subjects
Lartzabal, Piarres
Content
Testu osoa
Type of material
Article
Eduki mota
Jardunaldiak, biltzarrak
ISBN / ISSN
0210-1564
Notes
Baionan, 2015eko urriaren 16an "Piarres Larzabalen jaiotzaren mendeurrena" jardunaldian aurkeztutako txostena.
[EU] Egilea Larzabalen garaian Euskal Antzerkia nolakoa zen deskribatzetik hasten da: Antzerki herrikoia, amateurra, euskaraz egina eta ideia aldetik libreagoa zena. Testuinguru honi atxikiz Larzabalen antzerki moldea lantzen du. Eredu moralistatik urrun, psikologiari lotuko zitzaion antzerkia non pertsonaien nortasun eta izaerak garrantzia duten. Bestalde gai sozialei buruzko kezka ageri duen, beti ere injustizia pairatzen dutenen alde. Euskara eta euskal komunitatea prestigiatzen saiatu zen beti. Azkenengo urteetan, hegoaldetik etorritako errefuxiatutekin harremanetan, politikara gehiago hurbildu zen eta ondorioz bere lan batzuk Euskal Herriko historiako pasarteetan oinarrituko dira.

[ES] La autora comienza por describir como era el Teatro Vasco en aquella época: teatro popular, amateur, escrita en euskera y con mas libertad en cuanto al tratamiento de los temas. En este contexto analiza a su vez las características del teatro de Larzabal. Alejándose de un modelo moralista sera un teatro muy cercano a la psicología de los personajes, centrándose en la personalidad de ellos. Un teatro atento a las problemática sociales, próximo a los más desfavorecidos. Siempre trato de prestigiar al euskera y a la comunidad euskaldun pero se puede decir que en los últimos años se volcó más en la político y estableció mucha relación con refugiados que provenían del sur de Euskadi. En consecuencia muchos de las obras de esta época se basan en acontecimiento relevantes de la historia de Euskal Herria.

[FR] L'auteur commence par décrire le Théâtre Basque de cette époque : théâtre populaire, amateur, écrit en basque et avec une plus grande liberté dans la manière de traiter les sujets. C'est dans ce contexte qu'elle analyse à son tour les caractéristiques du théâtre de Larzabal. S'éloignant d'un modèle moralisateur, il s'agit d'un théâtre très proche de la psychologie des personnages, axé sur leur personnalité. Un théâtre attentif aux problématiques sociales, proches des plus défavorisés. Il essaya toujours de mettre en valeur la langue basque et la communauté basque mais on peut dire qu'au cours de ses dernières années il se consacra corps et âme à la politique et il établit des relations très étroites avec les réfugiés qui venaient du Pays Basque Sud. C'est pourquoi de nombreuses œuvres de cette époque sont basées sur des événements importants dans l'histoire du Pays Basque.

[EN] The author begins by describing the situation of Basque theater at the time of Larzabal: a popular theater, amateur, written in Basque and with a fairly free treatment of ideas. In this context she analyses Larzabal's theater style. Far from the moralizing model Larzabal's theater is psychological, where the personality and nature of the characters have their importance. A concern for social matters is also visible, always coming down on the side of those who suffer injustice. He always tries to give prestige to Basque and the Basque speaking community. In his final years, from his relationships with political refugees from the southern Basque Country, he became more political and as a result some of his works are based on historical incidents from Basque history